I Augustinus Fonden har vi i 2021 haft et øget fokus på initiativer, der skaber ny viden om kulturens betydning og værdi. Et af projekterne er ’Kortlægning af dansk korliv’. Den første større kortlægning af dansk korliv fortæller, at vi finder fællesskab og livsglæde, når vi synger sammen i kor, og der kan også spores en stigende interesse for korsang.

Det har inspireret fonden til årets digitale julehilsen. Her møder Det Unge Vokalensemble violinisten Christine Bernsted blandt skulpturer på Statens Museum for Kunst.

Medvirkende kunstnere

Det Unge Vokalensemble er et kor af unge sangere, der bærer en stolt kortradition videre uden at miste sig selv. Her får traditionen grokraft til at fornyes, og det kendte møder nye ideer.

Violinist Christine Bernsted spiller på en nybygget Greiner-violin udlånt af fonden. Hun har markeret sig som prisvinder i adskillige internationale konkurrencer, studerer solistklassen ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og er postgraduate-studerende ved Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien.

Komponist Matias Vestergård har skabt en ny sammenstilling af lyduniverser for kor og soloviolin med udgangspunkt i Povl Hamburgers lille sats med vinterpoesi af den fineste slags. I introduktionen danner violinen iskrystaller højt over det ordløse kor, og siden i samspil med en solostemme.

Lyd

Lyd v/ tonemester Daniel Davidsen. Lydoptagelsen til “Der er ingenting i verden så stille som sne” er lavet i Konservatoriets Koncertsal med en teknik, der oprindelig er udviklet til surround-produktioner. Sangere og musikere er placeret i cirkler omkring et centralt system (“array”) af mikrofoner, som er monteret på et stort stativ (“træ”).

I traditionelle optagelser skal der bruges langt flere mikrofoner, og tonemesteren må tage udgangspunkt i, hvordan musikerne er placeret. Med cirkeloptagelser er det musikerne, der må indrette sig efter mikrofonerne, men til gengæld opleves det ofte som naturligt at spille eller synge i en cirkel.

Produktion

Millimeter Produktion v/ Rune Mielonen Grassov

Tak til

Statens Museum for Kunst // ©Simone Aaberg Kærn / VISDA

Det Kongelige Danske Musikkonservatorium for lån af koncertsalen til lydindspilning