Ny forskningsbaseret undersøgelse: Kortlægning af forholdene for dans og musikdramatik i Danmark viser samfundsbetydning, potentialer og udfordringer
- Publiceringsdato2. dec. 2025

For første gang i de senere år er der gennemført en omfattende forskningsbaseret kortlægning af forholdene for dans og musikdramatik i Danmark. Det er Center for Kulturevaluering ved Aarhus Universitet, der har gennemført undersøgelsen, som er finansieret af Augustinus Fonden.
Dans og musikdramatik spiller en central rolle i det danske kulturliv. Begge kunstformer rummer stor kunstnerisk drivkraft, bred mangfoldighed og en stærk publikumsappel. Alligevel har dans og musikdramatik været underbelyst i forskningsmæssig sammenhæng. Det ændres nu, hvor den første større forskningsbaserede undersøgelse af forholdene for dans og musikdramatik i Danmark offentliggøres.
Mere end 300 aktører fra dans og musikdramatik i hele landet har medvirket i undersøgelsen gennem spørgeskemaer og interviews, der er gennemført af Center for Kulturevaluering ved Aarhus Universitet (CKE). De indsamlede data fra interviews og spørgeskemaundersøgelse er suppleret af en omfattende desk research med gennemgang af eksisterende rapporter og statistikker. Samtidig har en følgegruppe med repræsentanter fra centrale brancheorganisationer bidraget med faglig kvalificering.
Undersøgelsen peger på dansen og musikdramatikkens rolle i dansk kulturliv. Samtidig afdækker rapporten potentialet for at nå et endnu bredere publikum og udfordringer for de udøvende kunstnere.
De to områder er integrerede dele af det danske scenekunstlandskab, men har indtil nu aldrig været kortlagt så grundigt. Et solidt vidensgrundlag er nødvendigt for udvikling både internt på de to områder og i samspil med den øvrige scenekunst.
Strukturelle udfordringer for dans og musikdramatik
Undersøgelsen peger også på en række strukturelle udfordringer for dans og musikdramatik i Danmark. Det gælder bl.a. produktionsstrukturer, udfordrede arbejdsvilkår og økonomisk usikkerhed, uddyber Louise Ejgod:
”Produktionssystemet og støttestrukturerne er bygget op omkring nyopsætninger. Det gør det til en udfordring at genopsætte forestillinger og sende dem på turné, hvilket både begrænser indtjeningsmuligheder og betyder, at værkerne får en kort levetid. Det hæmmer mulighederne for at udvikle bæredygtige produktionsmiljøer”.
Flere forhold er samtidig med til at gøre det vanskeligt at skabe langsigtede karriereveje, fortæller Mette Langeberg Lund, analytiker ved CKE, og Hans-Peter Degn, der er centerleder ved CKE.
”Noget andet, der udfordrer kunstnerne, er kampen for at skaffe sig nye jobs, ja i det hele taget for at få foden inden for i branchen. Mange føler et konstant pres for at gøre sig relevante, pleje netværk og kontakter i håb om at lande et nyt engagement eller samarbejdsrelation. Især inden for musikdramatikken oplever nogle af kunstnerne det som en lukket branche, hvor det er svært at komme ind, hvis ikke man allerede er en del af et miljø og kender de rigtige personer,” siger Mette Langeberg Lund, der suppleres af center Hans-Peter Degn:
”Inden for både dans og musikdramatik ser vi samtidig et arbejdsliv for mange kunstnere, der er præget af ustabile vilkår med midlertidige ansættelser og lave indtægter fra det kunstneriske arbejde. Det kan også være med til at forklare, at så stor en andel af kunstnerne går med overvejelser om at forlade branchen og skifte karriere.”
Ønske om at bidrage med ny viden
Det er Augustinus Fonden, som har bestilt og finansieret den omfattende undersøgelse. Med undersøgelsen ønsker fonden at bidrage med ny viden om kultursektoren. Augustinus Fonden yder et markant bidrag til dansk scenekunst med vægt på dans og musikdramatik og uddelte i 2024 godt 43 mio. kr. til scenekunstområdet. Samtidig håber Augustinus Fonden at andre med interesse i dansk scenekunst kan få gavn af rapporten, som kan inspirere til refleksion og bidrage til udvikling.
Det er afgørende for os at arbejde med udgangspunkt i et solidt vidensgrundlag inden for de områder, vi støtter. Derfor har vi bestilt denne undersøgelse, som både kaster lys over strukturer og rammer for dans og musikdramatik og samtidig giver indblik i områdernes styrker og udfordringer. Det giver os værdifuld indsigt og inspiration til udviklingen af fondens filantropiske arbejde, fordi vi har et samlet aktuelt overblik, som ikke eksisterede tidligere. I Augustinus Fonden vil vi nu undersøge, hvordan vi bedst muligt kan støtte op om dans og musikdramatik bl.a. med fokus på de potentialer og udfordringer, som rapporten beskriver.
Undersøgelse præsenteres den 2. december 2025 i Dansehallerne
Rapporten ”Undersøgelse af forholdene for dans og musikdramatik i Danmark” er udkommet den 28. november 2025. Tirsdag den 2. december 2025 afholder Augustinus Fonden et lanceringsevent med præsentation af og inspiration fra rapporten.
Download fulde rapport og vidensopsamling her
Udgivelser
Undersøgelse af forholdene for dans og musikdramatik i Danmark 2025
Udgivelser
Undersøgelse af forholdene for dans og musikdramatik i Danmark 2025
4.8mb
Download
Udgivelser
Vidensopsamling - dans og musikdramatik i Danmark 2025
Udgivelser
Vidensopsamling - dans og musikdramatik i Danmark 2025
186.5kb
Download

Om "Undersøgelse af forholdene for dans og musikdramatik i Danmark"
- Center for Kulturevaluering ved Aarhus Universitet (CKE) har gennemført den uafhængige undersøgelse, som er bestilt og finansieret af Augustinus Fonden. Undersøgelsen er forskningsbaseret og eksternt fagfællebedømt.
- Undersøgelsen giver et samlet billede af strukturer og rammer for dans og musikdramatik i Danmark og kortlægger strukturer og rammer inden for de to områder. Det er den første dybdegående undersøgelse af disse kunstområder inden for de senere år.
- Undersøgelsen ser nærmere på dans og musikdramatik som en del af det samlede scenekunstlandskab. Inden for dansen omfatter det den klassiske ballet, samtidsdans samt street/club dance, mens det inden for musikdramatikken dækker genrerne opera, musical samt musikteater og teaterkoncerter.
- Undersøgelsen bygger på et omfattende kvantitativt og kvalitativt datagrundlag. Dette inkluderer analyser af tilgængelige register- og publikumsdata samt indsamlede spørgeskemadata (317 besvarelser fra kunstnere inden for dans og musikdramatik) og uddybende interviewindsigter (52 interviews med kunstnere, institutioner, producenter og nøglepersoner på tværs af dans og musikdramatik). Undersøgelsen er gennemført i 2024-2025.
Foto øverst: Ehrhorn-Hummerston


