Katrine Dalum Hesseldahl er i gang med en 3-årig Ph.D. på Royal College of Art i London, hvor hun fokuserer på bæredygtig møde designet til cirkulær økonomi. I London bliver hun en del af international tværfaglig gruppe af forskere indenfor kreativitet og håndværk med ekspertise fra discipliner fra ingeniør- og biovidenskab.
Katrine Dalum Hesseldahl dimitterede i 2017 fra Royal College of Art (RCA) i London med titlen Master of Product Design og stiftede derefter virksomheden Strata. Her brugte hun sine designkompetencer til at producere bæredygtige møbler på abonnementsbasis, imens hun arbejdede med research og design af brugeroplevelser for designcentre i London.
I 2019 førte dette til en stor mulighed: En 3-årig Ph.D på Royal College of Art med fokus på bæredygtig mode designet til cirkulær økonomi. Katrine Dalum Hesseldahl takkede ja og har nu arbejdet med projektet siden september 2019.
Hvad handler dit forskningsprojekt om?
Mit forskningsprojekt er et designprojekt med fokus på bæredygtig mode designet til cirkulær økonomi. Hovedformålet med dette projekt er at undersøge betingelserne for at skabe forbrugeroplevelser, der bidrager til en cirkulær økonomi ved at invitere og give forbrugerne mulighed for at deltage i lukningen af materielle cirkler. Rammen for dette skaber jeg ved at designe en samling nøgle-beklædningsgenstande, som er udviklet til at fungere efter en cirkulær model for fremstilling og brug. Ved at designe og udvikle en samling af beklædningsgenstande, har jeg til hensigt at kortlægge de vigtigste øjeblikke i et produkts livscyklus, hvor brugerne kan bidrage til den cirkulære strøm af materialer. Resultatet vil være et sæt retningslinjer, der skal informere bæredygtig designpraksis i fremtiden.
Hvad er formålet med dit studieophold? Og hvorfor i netop London?
Formålet med mit ophold i London er, at jeg udfører projektet som en del af Materials Science Research Centre (MSRC) ved Royal College of Art, som er en tværfaglig gruppe af forskere indenfor kreativitet og håndværk med ekspertise fra discipliner fra ingeniør- til biovidenskab. Formålet for MSRC er at undersøge de store udfordringer ved at skabe nye, bæredygtige materialer, bæredygtige produktionsmetoder og design-ledte innovationer inden for bæredygtige forbrugeroplevelser og produktinteraktion.
Årsagen til, at jeg valgte at studere her i London, er hovedsageligt, at jeg mener, at MSRC tilbyder en helt enestående mulighed for at være en del af og samarbejde med en gruppe af verdens ledende forskere indenfor mit felt, som er design for bæredygtighed og cirkulær økonomi. Desuden er forskningsgruppen i en helt unik position i forhold til kontakt og samarbejde med mode-, materiale- og produktions-industrien samt ledende organisationer inden for bæredygtighed.
Hvad er dit faglige udbytte af studieopholdet indtil nu, og hvad forventer du, at det vil være, når du er færdig?
Udover større indsigt i design til cirkulær økonomi, som er emnet for mine studier, har jeg udviklet mine færdigheder indenfor ‘design-thinking’, analyse af produkters livscyklus, hvordan man udfører og formidler studier af brugervaner, og generelt dygtiggjort mig i at overskue og skrive om store projekter på en måde, så min viden kan bruges af andre. Desuden har jeg haft god adgang til kontakter i modeindustrien. Det har udfordret mig i forhold til, hvordan man som Ph.D.-studerende kan udvikle viden, der kan give værdi og anvendes i praksis. Jeg håber, at dette vil være en vigtig erfaring, som jeg kan bringe med mig videre efter mine studier.
Hvilken betydning har studieopholdet haft / får studieopholdet for din forskning?
Jeg har siden mine bachelorstudier i København været optaget af bæredygtighed i design. Det føltes næsten paradoksalt at uddanne sig til produktdesigner for så at bidrage til klodens problemer med overforbrug der i stigende grad presser vores planet. Dette studieophold har givet mig mulighed for virkelig at dykke dybt ned i systemer og mekanismer omkring de produkter, vi forbruger. I dette tilfælde er fokus på ‘fast-fashion’, for bedre at forstå hvor i systemet og hvordan designere kan gribe ind.