Moesgaard Museum

Fremtidens museumsoplevelse på Moesgaard Museum

  • StøtteområdeKunst & Kultur
  • FokusområdeMuseer og kulturarv
  • Bevillingssum12 mio. kr.
  • År2022

Moesgaard Museum har fået støtte til en udviklingsplan i 2023-2025, der indeholder præsentation af tre årlige særudstillinger og en målrettet satsning på at skabe digitalt indhold til nye brugere.

Moesgaard Museum (MoMu) sætter kulturhistorien og de store verdenshistoriske for­tællinger i centrum. Med udgangspunkt i arkæologi og etnografi forsker og formidler MoMu menneskers livsvilkår fra forhistorisk tid til nu. MoMu styrker dermed den historiske og kulturelle bevidsthed hos de mange publikummer, der hvert år besøger museet i Aarhus.

Målet er, at museumsoplevelsen fremover ikke kun skal finde sted i fysiske rammer gennem udstillinger og aktiviteter, men også bliver tilgængelig på digitale platforme.

Fremtidens museumsoplevelse vil i høj grad komme til at foregå uden for det fysiske museum. Det første møde mellem gæst og museum vil ske online og på mange forskellige måder. Den digitale udvikling gør, at museerne får mulighed for at være tilgængelige hele tiden, og fremtidens museumsgæst vil kunne sammensætte sin egen individuelle museumsoplevelse on-demand.
Mads Kähler Holst, direktør for Moesgaard Museum

Foto: Moesgaard Museum

Bedre dialog med publikum

Hvor det fysiske museumsbesøg typisk lægger vægt på at give publikum en stor oplevelse i fællesskab med andre, giver den nye digitale dimension mulighed for, at brugerne kan gå mere i dybden med indholdet.

Det digitale univers bliver opbygget af en række produktioner som videoer, interaktive elementer, webdokumentarer, podcasts og længere fortællinger, så brugerne kan sammensætte en individuel digital museumsoplevelse.

Dermed bliver indholdet skræddersyet til specifikke målgrupper med vidt forskellige behov – det kan være familier, ungdomsgrupper, små eller større børn eller den særligt interesserede museumsgæst, der efterspørger viden på akademisk niveau.