Ordrupgaard

Ordrupgaard - særudstillinger, arkitektur og nye værker til samlingen

  • StøtteområdeKunst & Kultur
  • FokusområdeMuseer og kulturarv
  • Bevillingssum2,5 mio. kr.
  • År2024

Visionær arkitektur samler betydelige kunstsamlinger

Ordrupgaard er et museum for fransk impressionisme med kunstnere som Monet, Degas, Renoir og Gaugain.

Dertil kommer en betydelig samling af dansk kunst koncentreret omkring kunstneren Vilhelm Hammershøi og hans tid. Museet blev grundlagt som en privat kunstsamling og har fortsat til huse i et herskabshjem i Charlottenlund, Ordrupgaard, der blev opført i 1918. Augustinus Fondens støtte til Ordrupgaard går tilbage til 1958, og fonden har vedvarende støtte museet til aktiviteter og udvikling.

Senest har Ordrupgaard fået støtte til to hovedudstillinger på museet i 2025.

Nye rammer for kunsten

01

Udvidede rammer til udstilling

Ordrupgaard åbnede i 2021 dørene til en ny tilbygning tegnet af det norske arkitektfirma Snøhetta. Tilbygningen blev finansieret af A.P. Møller Fonden, Realdania, Det Obelske Familiefond, Knud Højgaards Fond og Augustinus Fonden.

02

Flere værker tilgængelige

Tilbygningen giver plads til hele den franske samling, så publikum får mulighed for også at oplevede mere lysfølsomme værker på papir. Samtidig fremtidssikres værkerne for kommende generationer.

03

Fremtidssikrede rammer

Med tilbygningen er der blevet skabt et moderne museumskompleks med plads til samlingerne, internationale særudstillinger og formidlingsrum. I tilknytning til nybyggeriet blev der udført et energienoveringsprojekt, der skal reducere Ordrupgaards samlede energiudgifter.

Foto: Laura Stamer

Ordrupgaard og Hammershøi

Da Ordrupgaard genåbnede i 2021 blev det med Vilhelm Hammerhøi som en af de helt centrale skikkelser. At Vilhelm Hammershøi fra starten har været en vigtig brik i museets danske samling, ses ved, at Ordrupggaards stiftere, Wilhelm og Henny Hansen, gjorde deres første erhvervelser allerede i begyndelsen af 1890’erne.

Museet kan i dag fremvise en af de mest komplette samlinger af Vilhelm Hammershøi, den gådefulde maler, der kredser om nogle få udvalgte motivgrupper stemt i grålige nuancer. De fleste kender de ikoniske interiører fra Strandgade 30, portrætterne af de nære familiemedlemmer og arkitekturbillederne. Færre er måske bekendt med landskaberne, som er mere sjældne.

Augustinus Fonden har både støttet museets erhvervelser af Hammershøi, men har også valgt at deponere en række malerier fra fondens samling på museet. Senest er værket ”Solregn. Fra Gentofte Sø” blevet deponeret på Ordrupgaard for en 10-årig periode. Museet ejer i forvejen et maleri med samme motiv. Begge malerier stammer fra 1903, et år hvor Vilhelm Hammershøi henlagde sin ferie til Gentofte. Ligheden de to værker imellem er slående, men beskæringen er forskellig og vidner om Vilhelm Hammershøis karakteristiske dvælen ved det samme motiv som en afsøgning af dets muligheder.

På Ordrupgaard kommer kunstværkerne til deres ret, i stedet for at de hænger gemt på fondens kontor. Her bliver de en del af en kunstfaglig kontekst, hvor der forskes og formidles, og en del af museernes samarbejde om udlån af værker. Som fond arbejder vi for kunstoplevelser for et bredt publikum, og vi er derfor glade for at offentligheden nu får større gavn af Hammershøis værker i de smukke arkitektoniske rammer på Ordrupgaard.
Frank Rechendorff Møller, adm. direktør i Augustinus Fonden

Augustinus Fonden valgte samtidig at forlænge deponeringen af yderligere tre malerier af Vilhelm Hammershøi. Det drejer sig om ”Interiør med kunstnerens moder og søster”, ”Fra det gamle Asiatisk Kompagni” og ”Parti fra Frederiksborg Slot”.

Solregn. Fra Gentofte Sø, 1903

Danske og internationale særudstillinger

Ordrupgaard åbner løbende nye særudstillinger, hvor museets samling sættes i spil med lån fra andre museer. Augustinus Fonden støtter museets formidling og har blandt andet bidraget til udstillingen i 2024 ”Impressionismen og dens oversete kvinder”, hvor Ordrupgaard fejrer 150-års jubilæet for den første banebrydende impressionistudstilling, der fandt sted i Paris i 1874. Udstillingen fokuserer især på fem kvindelige kunstnere, der har været oversete i den store fortælling om impressionismen og den moderne kunsts fremkomst.

Udstillingen følger kvindernes kamp for en plads i kunsthistorien og betragter det aftryk, deres værker efterlod på tidens kunstscene. Udstillingen ligger i forlængelse af Ordrupgaards mangeårig indsats for at give de kvindelige impressionister en retmæssig plads i kunsthistorien.

Også museets stifterpar, Wilhelm og Henny Hansen, delte denne interesse, hvorfor de så tidligt som i 1916 erhvervede deres første maleri af den franske maler Berthe Morisot. Malerierne af Morisot er blandt de allertidligste erhvervede værker af kunstneren i en museal sammenhæng, og i dag regnes de begge blandt Morisots absolutte hovedværker.

Efter visningen på Ordrupgaard vil udstillingen blive præsenteret på The National Gallery of Ireland i Dublin.