Kunst & Kultur
Queer, kunst og lidenskab
Ribe Kunstmuseum
2018
Bevillingssum: 400.000 kr.

I løbet af 2019 - 2020 kan udstillingen 'Kristian Zahrtmann. Queer, kunst og lidenskab' opleves på tre museer på tværs af landet. Til udstillingen er der udviklet et undervisningsprogram i samarbejde med LGBT Danmark.

Array

Omkring år 1900 havde Danmark en vigtig kunstner, som udfordrede alle normer.  Kristian Zahrtmann (1843–1917) malede billeder af stærke kvinder og smukke mænd i farverige scener med stor fortælleglæde. Flere af hans nøgenbilleder var tæt på at skabe skandale. Der blev hvisket i krogene og peget fingre, men hans malerier var populære, og Zahrtmann var elsket i brede kredse og som underviser. I dag ville vi kalde ham queer, fordi han levede og malede ‘skævt’ i forhold til datidens seksuelle normer.

Ordet ‘queer’ bruges i udstillingen til at pege på det uventede og udfordrende i Kristian Zahrtmanns kunst. Queer kommer fra engelsk og betyder ‘skæv’. I dag bruges ordet om handlinger, der udfordrer faste forestillinger om køn og seksualitet. Queer kan også være et fælles navn for mennesker, der er homoseksuelle og biseksuelle eller transkønnede – eller noget helt andet. Ordet queer er rummeligt. Det kan dække alt og alle, der ikke ser sig selv i forlængelse af de heteroseksuelle normer.

Udstillingen – og den bagvedliggende internationale forskning – er skabt i et samarbejde mellem Ribe Kunstmuseum, Fuglsang Kunstmuseum og Den Hirschsprungske Samling. Museerne har samarbejdet med LGBT Danmark om et undervisningsprogram om køn, queer, identitet og Kristian Zahrtmann.

Styrket samarbejde mellem museerne
Augustinus Fonden støtter samarbejder på tværs af flere museer, der kan være med til at styrke forskningen og formidlingen til gavn for publikum i hele landet. Udstillingen kan ses på Ribe Kunstmuseum frem til d. 1. september 2019, hvorefter den rejser videre til Fuglsang Kunstmuseum på Lolland og slutter af i 2020 på Den Hirschsprungske Samling i København.

 

Kristian Zahrtmann, Adam i Paradis, 1914. Privateje. Foto: Ole Akhøj.